FAQ

Vind hier de meest gestelde vragen. Sehr schön!

Wij geloven in content die tot je komt op basis van jouw eigen zoekintentie. Op YouTube zoek je gericht op een bepaald onderwerp. Vervolgens krijg je videos voorgeschoteld die zich meten aan deze initiële zoekintentie. Op Facebook & Instagram zie je content op basis van het slechts het eigenbelang van deze platforms, namelijk: jou kosten wat het kost, zo lang mogelijk op het platform houden. Je bent minder in controle over je (online) omgeving en dit vinden wij geen prettig idee. YouTube is daarin veel transparanter en gerichter.

Voorbereiding

Video concept: in dit onderdeel wordt de kern van het verhaal ontrafeld. Wat is het verhaal dat je wilt vertellen vertellen? Wie wil je hiermee bereiken en wat wil je dat deze potentiële klanten doen na het zien van de video? Als opdrachtgever is sterke betrokkenheid in deze fase dus cruciaal. Dit gebeurt in twee video calls.

Uitvoering

Filmen: dit onderdeel omsluit de productie (voorbereiding, planning, zoeken van de juiste locatie etc.), de opnames (licht, camera actie!) en natuurlijk de regie (het zorgen dat wát je filmt, ook datgene is dat je wílt filmen).

Montage: in deze fase komt alles bij elkaar. We maken van alle losse beelden een visueel verhaal dat perfect aansluit bij jouw kernwaarden. Bij elke productie bieden wij twee feedbackrondes. Dit is na de ‘voormontage’ (en grove montage op basis van het script, gevolgd door een preview) en na de ‘eindmontage’ (voor de puntjes op de i).

  • Simpele montage: video montage waarbij een ‘verhalende vorm’ minder van belang is. Denk aan straat interviews, vlogs, impressie videos, praat videos en compilatie videos. Hier een voorbeeld van een simpele montage.
  • Verhalende montage: video montage waarin de kernwaardes van jouw bedrijf of instantie worden geïntegreerd in een aantrekkelijke videoproductie met een staart en een eind. Ofwel, het hanteren van een duidelijke – grammaticale – structuur. Het hanteren van een verhalende vorm verhoogt de betrokkenheid en algehele kijkduur van potentiële klanten. Hoe meer betrokkenheid, hoe hoger de kans op langdurige klandizie. Hier een voorbeeld van een verhalende montage.

Afronding

Thumbnail: De thumbnail is het plaatje dat potentiële klanten te zien krijgen voordat ze op de video klikken. Deze wil je zo uitnodigend mogelijk hebben, zodat er zoveel mogelijk op geklikt wordt. Daar zorgen wij voor!

Kanaalbanner: een banner is een soort verlengstuk van het logo en is te zien op elk YouTube kanaal. Dit benadrukt mede de identiteit van je kanaal. Onmisbaar dus!

Logo: Een goed begin is het halve werk. Een logo is de profielfoto van jouw bedrijf of instantie en geeft daarmee meteen een eerste indruk. Laat deze voor je werken!

SEO: Als de productie klaar is voor de lancering wil je dat zoveel mogelijk mensen deze te zien krijgen. SEO (Search Engine Optimization) werkt mee aan het organisch hoog laten scoren van jouw productie in de zoekmachines.

Filmic Narrative Analysis: Wij voeren een wetenschappelijk onderbouwde analyse uit op jouw productie. Hiermee leggen wij bloot hoe de verhalende vorm is opgebouwd en bieden wij een duidelijk kader voor – de optimalisatie van – opeenvolgende producties in dezelfde stijl.

Bestel hier eenvoudig een – onderdeel van het – content pakket voor jouw bedrijf of instantie!

Recentelijk onderzoek aan de Universiteit van Tilburg toont aan dat wij informatie in visuele verhalen verwerken met behulp van een ‘grammaticaal systeem’. Neem als voorbeeld deze strip:

 

 

Het meisje (Lucy), probeert de jongen (Charlie) te laten schrikken met de knal van een zak. Jammer voor haar, want het verhaal in het boek heeft Charlie al vervoerd naar een andere dimensie. Op het eerste oog lijkt dit ‘verhaaltje’ niet heel bijzonder, maar onderzoek laat zien dat wij, net als bij grammatica in taal, deze plaatjes verwerken en identificeren aan de hand van hun grammaticale functies in het verhaal: 

Het eerste plaatje vestigt de setting (een ‘Establisher’): Het kader wordt neergezet; welke personen spelen er in mee en wat is de context? Het tweede plaatje is een Initieerder: Er gaat iets gebeuren, maar wat? Het derde plaatje is het hoogtepunt (de ‘Peak’): De clue van het verhaal. Het vierde plaatje is een Ontspanner (een ‘Release’): De afronding. En zo hebben we een verhaal, ook wel een ‘arc’ genoemd, verteld in maar vier plaatjes! Tof he? 

In de essentie is dit waar het om gaat. Voor het gemak leggen wij dit uit aan de hand van een strip, maar dezelfde benadering is ook toepasbaar op filmische beelden. Daarbij kun je, net als bij taal, het verhaal uitbreiden:

En dan verfilmen:

En dan achter elkaar plakken:

En op basis van deze grammaticale regels kun je nieuwe functies toevoegen en daarmee het verhaal verlengen, complexer maken en beter contextualiseren. Mits je het natuurlijk op de juiste manier toepast, maar dit doen wij met liefde voor jou! Vraag nu een analyse aan.

Lees eerst: ‘Hoe werkt de Grammatica van Film zoals jullie dat beschrijven?’. Bekijk dan deze video:

Deze video laat zien hoe wij een korte scene uit Star Wars ontleden. Wij passen dezelfde analyse toe op jouw productie(s) en maken middels concrete feedback inzichtelijk hoe jouw video productie structureel is opgebouwd en waar winst te behalen valt. Hoe sterker jouw grammaticale structuur, hoe duidelijker het verhaal en hoe hoger de betrokkenheid en weergaveduur. Vraag nu een analyse aan.

Staat je vraag of antwoord hier niet bij? Neem dan contact op via contact@inactiemedia.nl